AMALAN 5S
Amalan 5S merupakan landasan utama
budaya EKSA. 5S adalah singkatan daripada perkataan bahasa Jepun iaitu Seiri, Seiton, Seiso,
Seiketsu dan Shitsuke.
Jika diterjemahkan ke dalam Bahasa
Melayu dan Bahasa Inggeris, akan membawa maksud seperti yang dinyatakan di
bawah:
SISIH
Tumpuan diberikan kepada pengasingan
dan pelupusan barang-barang yang tidak diperlukan di tempat kerja.
Aktiviti sisih yang dijalankan oleh unit CSSU pada 22.10.2016
Aktiviti sisih yang dijalankan oleh Unit Pemulihan Cara Kerja pada 22.10.2016
Aktiviti sisih yang dijalankan oleh unit fisioterapi pada 22.10.2016
Aktiviti sisih pula melibatkan :
Ø Item yang tiada nilai
dan senang dibuang, perlu dibuang segera.
Ø Item yang ada nilai
tetapi tidak digunakan dan tiada kegunaan pada masa akan datang, maka perlu
dihapuskan atau dijual mengikut prosedur.
Ø Item yang tiada nilai
tetapi melibatkan kos pelupusan tinggi, maka kaedah atau kos yang paling
rendah, perlu ditentukan.
SUSUN
Ø Amalan ini merujuk
kepada prinsip “Setiap barang ada tempatnya dan setiap tempat ada
barangnya”.
Ø Penekanan tertumpu
kepada kaedah penyusunan yang teratur, kemas, berkesan dan selamat.
Penyusunan semula pamphlet senaman agar lebih kemas dan teraturpada
22/10/2016.
Aktiviti mengemas dokumen-dokumen pada meja serbaguna di unit
fisioterapi agar lebih tersusun dan mudah di ambil. Aktiviti ini dilakukan pada
hari gotong royong EKSA iaitu 22/10/2016.
Aktiviti
ini melibatkan:
Ø Item yang disusun dalam aturan First-Expiry-First-Out (Luput Dulu Keluar Dulu) jika
mempunyai tarikh luput. Jika item tidak mempunyai tarikh luput ATAU item
mempunyai tarikh luput yang sama, maka aturan First-In-First-Out (Masuk Dulu Keluar Dulu) akan digunakan.
Ø Item yang dilabelkan dengan nama dan nombor indeks.
Ø Item yang disimpan mengikut kategori.
Ø Item yang diatur supaya mudah dikesan dan boleh dicapai dalam masa
30 saat.
Ø Semasa bekerja, kedudukan fail aktif dan bahan rujukan yang
digunakan, adalah di atas meja. Selepas digunakan, ia perlu disimpan kembali ke
tempat asal.
SAPU
Tindakan diambil bagi memastikan ruang tempat kerja dan peralatan di
dalam keadaan bersih dan tidak menjejaskan kualiti peralatan dan kualiti kerja.
Ø Tindakan diambil bagi memastikan ruang tempat kerja dan peralatan di
dalam keadaan bersih dan tidak menjejaskan kualiti peralatan dan kualiti kerja.
Ø Setiap ruang dan peralatan dibersihkan dar sebarang kekotoran. Jika berlaku
kerosakan, tindakan penyelenggaraan akan dijalankan dengan segera
Aktiviti ini:
Ø Menetapkan pemilik (ownership) bagi setiap ruang, perkakas dan mesin.
Ø Memastikan proses
pembersihan dijalankan
mengikut
jadual yang telah ditetapkan.
Ø Merekod dan melaporkan segala kerosakan untuk tindakan penyelenggaraan.
2. SERAGAM
Piawaian persekitaran berkualiti dipatuhi bagi
memastikan tempat kerja bersih dan teratur sepanjang masa.
Penyimpanan
dan susun atur barang perlu dibuat lebih
SENTIASA AMAL
Tindakan yang diambil adalah mengekalkan semua amalan sisih, susun,
sapu dan seragam serta melakukan penambahbaikan untuk mempergiatkan amalan
EKSA.
Aktiviti ini
melibatkan:
- Audit dalaman dilakukan
secara berkala
·
Aktiviti promosi dijalankan secara berterusan.
·
Mewujudkan sistem pengiktirafan dan penghargaan kepada usaha yang ditunjukkan oleh warga hospital.
·
Mengadakan program kesedaran EKSA secara berterusan
melalui latihan.
SENTIASA AMAL
Tindakan yang diambil adalah mengekalkan semua amalan sisih, susun,
sapu dan seragam serta melakukan penambahbaikan untuk mempergiatkan amalan
EKSA.
Aktiviti ini
melibatkan:
- Audit dalaman dilakukan
secara berkala
·
Aktiviti promosi dijalankan secara berterusan.
·
Mewujudkan sistem pengiktirafan dan penghargaan kepada usaha yang ditunjukkan oleh warga hospital.
·
Mengadakan program kesedaran EKSA secara berterusan
melalui latihan.
No comments:
Post a Comment